Nahradí mobilný telefón peňaženku?


Určite nie „hneď zajtra“, pretože v súčasnosti predstavuje klasická peňaženka naplnená eurami pre väčšinu ľudí finančnú istotu pri platbách za služby aj pri úhrade nakúpeného tovaru. Nie všade totiž možno platiť cez POS terminály alebo využiť mobilnú aplikáciu v telefóne. Bezkontaktné mobilné platby si však rozširujú rady svojich fanúšikov a majú teda aj predpoklad nasledovať svojho úspešného predchodcu internet banking, ktorý už patrí k bežným formám platieb.

V súčasnosti môžu v Slovenskej republike využívať pohodlné platby mobilom klienti dvoch operátorov – O2 a Orange, ktorí majú k dispozícii vhodný mobil, iPhone s potrebným vybavením: Android s NFC (NFC = Near Field Communication t.j. technológia, ktorá slúži na kontaktné spojenie, jednoduchú a bezpečnú výmenu dát medzi zariadeniami) a príslušnú bankovú aplikáciu pre platby mobilom. Používatelia, ktorí takéto podmienky splnia, potom nemusia mať problém s platbami ani vtedy, ak doma zabudnú klasickú peňaženku, keďže majú k dispozícii tú virtuálnu. Vopred je však nutné myslieť tiež na to, či v obchode alebo v zariadení kde chceme nakupovať či uhrádzať službu možno takúto formu platenia aj zrealizovať.

Vlajkovou loďou bezkontaktných platieb mobilom u nás je Tatra banka

Tatra Banka logo

Vlajkovou loďou bezkontaktných platieb mobilom u nás je Tatra banka

Podrobné informácie o tom ako si aktualizovať možnosť platenia mobilom sú k dispozícii na internetovej stránke banky, ale v skratke aspoň niekoľko znakov, ktoré charakterizujú túto mobilnú aplikáciu tejto banky:

  • platby sú rýchle, pohodlné , bezpečné a možno ich zrealizovať aj vtedy, ak sa používateľ nachádza dočasne mimo signálu mobilného operátora
  • mobilné platby klientov Tatra banky nie sú samostatne spoplatnené, sú súčasťou balíka služieb
  • mobil s NFC môže nahrádzať aj debetnú kartu, musí sa však jednať výlučne o preverený mobil z oficiálnej distribúcie, SIM kartu dodáva príslušný operátor Orange alebo O2
  • aktivácia služby je možná priamo v pobočke banky alebo cez službu Dialog v TB
  • k funkciám aplikácie Mobile Pay patrí aj platba s kartou, zobrazenie detailov o karte, prehľad prevedených transakcií…
  • bezkontaktné mobilné platby možno realizovať aj cez iPhone s verziou iOS 5.0 a vyššou
  • v aplikácii Tatra banky je aj možnosť nastavenia denného limitu platieb v intervale od 50 € do 3 000 €
  • výber hotovosti z bankomatov cez mobil zatiaľ nie je možný

Okrem Tatra banky však už ponúka svoju aplikáciu aj Všeobecná úverová banka , s jej aplikáciou Wave 2 Pay:

VUB logo

V prípade aplikácie VÚB nie potrebná spolupráca s mobilným operátorom

  • možno zaplatiť v obchode veľmi rýchlo, platba prebehne v priebehu pár sekúnd
  • na rozdiel od Tatra banky nie je v prípade aplikácie VÚB potrebná spolupráca s mobilným operátorom
  • platba prebieha cez systém HCE (HCE = Host Card Emulation) a pre platby do 20 € nie je potrebné zadávať PIN kód
  • bezkontaktné platby s aplikáciou tejto banky podporujú všetky mobilné telefóny s Adroidom od verzie 4.4

Aj z vyššie uvedeného je však zrejmé, že aj keď vraj Slováci patria medzi tých, ktorí radi využívajú nové technológie a často využívajú internetové bankovníctvo či platby kartami, segment platieb mobilným telefónom zatiaľ nie je príliš využívaný. Majú to však „na svedomí“ viaceré faktory: tzv. mobilné peňaženky momentálne ponúkajú vlastne len dve spomenuté banky, nie každý disponuje mobilom s potrebnými parametrami a ani obchodníci sa nehrnú do toho, aby zas investovali do nových platobných zariadení.

Zatiaľ je teda asi najistejšia tá klasická peňaženka, no určite nemusia smútiť ani priaznivci tej virtuálnej, veď aj banky a obchodníci „musia ísť s dobou“ a na nových aplikáciách sa pracuje.


Nahradí mobilný telefón peňaženku?
5 (100%) 1

Podobné recenzie

Napíšte vaše skúsenosti

Diskusia:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *