Podvodné pôžičky po telefóne


Na Slovensku sa v poslednom období dosť hovorilo a písalo o praktikách známej poisťovne, ktorá iba na základe telefonického kontaktu a bez toho, aby s niekým uzatvorila písomnú zmluvu zasielala inkasné príkazy, ktorými majú telefonicky oslovení ľudia platiť za poistenie.Ide pritom o poisťovňu, ktorá sprostredkováva životné aj neživotné poistenie, na finančnom trhu dlhodobo pôsobí, disponuje s oprávnením na vykonávanie svojej činnosti a napriek tomu v tomto prípade používa praktiky „šmejdov“. Smutné je však aj to, že urobiť nápravu v tom, aby neoprávnene zasielané inkasá boli zrušené a takto získané peniaze poisťovňa vrátila, dá podvedeným ľuďom „poriadne zabrať“. Byrokracia prekvitá, nikto za nič nemôže, oklamaný človek má proste smolu. Toto je síce aktuálny príklad z oblasti poisťovníctva, no oblasť pôžičiek je na tom podobne. Aj keď sa nekalé praktiky pri poskytovaní spotrebiteľských úverov podarilo výrazne obmedziť stále je dosť tých, ktorí radi obchádzajú legislatívou nastavené podmienky seriózneho požičiavania.

Zisk za každú cenu, bez dodržania základných pravidiel slušného podnikania. Zneužívanie dôvery ľudí, ktorí sa ocitli vo finančných problémoch. Stále nové, inovatívnejšie podvodnícke praktiky (psychický nátlak, nereálne sľuby napríklad ohľadom úročenia pôžičky…), to  všetko charakterizuje aj podvodníkov s pôžičkami po telefóne.

Pôžičky po telefóne

Aspoň jeden mobil vlastní u nás pomaly každý človek vo veku od 3 rokov do 99 rokov, takže pole pôsobnosti pre podvodníkov  je naozaj široké. Takýto „poskytovatelia“ pôžičiek lákajú na rýchle, ľahko dostupné pôžičky pre každého: bez dokladovania príjmu, bez nahliadania do registrov dlžníkov aj pre nezamestnaných… Kontakt je pritom jednoduchý – stačí zavolať na uvedené číslo v inzeráte v novinách (prípadne zverejnené na plote pri zastávke MHD či pri pohostinskom zariadení) alebo sa sami priamo ozvú na mobil potenciálneho klienta. Čo potom nasleduje? Napríklad aj takýto scenár: zavolám na danú linku, ktorej číslo často začína 0900, ozve sa záznamník vyzývajúci chvíľu počkať na prepojenie a čím dlhšie to trvá, tým viac podvodníci zarobia a to bez toho, aby sa akokoľvek namáhali. Zato nám veľmi slušne rastie účet za telefón a namiesto pôžičky máme ďalšie problémy ako to uhradiť. A prečo je v príklade uvedené práve číslo začínajúce 0900?

Aspoň jeden mobil vlastní u nás pomaly každý človek vo veku od 3 rokov do 99 rokov, takže pole pôsobnosti pre podvodníkov  je naozaj široké. Takýto „poskytovatelia“ pôžičiek lákajú na rýchle, ľahko dostupné pôžičky pre každého: bez dokladovania príjmu, bez nahliadania do registrov dlžníkov aj pre nezamestnaných.

Aspoň jeden mobil vlastní u nás pomaly každý človek vo veku od 3 rokov do 99 rokov, takže pole pôsobnosti pre podvodníkov je naozaj široké. Takýto „poskytovatelia“ pôžičiek lákajú na rýchle, ľahko dostupné pôžičky pre každého: bez dokladovania príjmu, bez nahliadania do registrov dlžníkov aj pre nezamestnaných.

Malé vysvetlenie, ktoré sa bude možno hodiť, pretože volanie na rôzne čísla je rôzne spoplatnené:

  • 0800 a 0820 by mali byť bezplatné, ide o tzv. volanie na účet volaného (infolinky, zákaznícke linky a pod.)
  • 0850 sú spoplatnené, pričom pri volaní z pevnej linky je hovor účtovaný ako miestny, zo siete mobilných operátorov ako hovor do pevných sietí (podľa ich vlastných cenníkov napr. 0,07 €, 0,10 €,.. za minútu hovoru)
  • 0900, 097, 098 sú audiotextové čísla s vyššou tarifikáciou (približne 0,40 € – 3 €/min)
  • 1180, 1181 sú spoplatnené informácie o telefónnych číslach

Ako „nenaletieť“

Nakoľko sú mnohí neseriózni podnikavci v oblasti pôžičiek po telefóne veľmi kreatívni, nie je možné poskytnúť stopercentný recept, ale brániť sa možno aj takto:

  • seriózny obchodník sa predstaví. Na stránke NBS https://subjekty.nbs.sk je na záložke Nebankoví veritelia a ostatné subjekty uvedený zoznam oprávnených poskytovateľov pôžičiek a v časti Sprostredkovatelia aj zoznam finančných agentov, obchodníkov, poradcov.
  • ešte pred súhlasom s pôžičkou si vyžiadať návrh zmluvy v písomnej forme na preštudovanie. V telefonickom hovore sa dá „nasľubovať hocičo“.
  • určite neplatiť žiadne poplatky vopred. Tie požaduje len podvodník, veď záujemca o pôžičku potrebuje peniaze získať a nie utrácať.
  • ponuku telefonickej pôžičky overiť napr. zo zdrojov na internete (recenzie na finančných portáloch, podvodnícke praktiky, zoznam neserióznych subjektov…).
  • v prípade podozrenia na nezákonnú činnosť kontaktovať príslušné orgány.

Záverom

Na jednej strane je určite potrebné súhlasiť s tým, že novelizácia zákona o poskytovaní spotrebiteľských úverov bola potrebná a správna, no zároveň existuje aj druhá strana tohto kroku. Treba priznať, že pre niektorých záujemcov sa sťažil prístup k pôžičkám v bankách, čo môže nahrávať aj spomínaným podvodníckym typom pôžičiek A ešte mimochodom, v médiách sa už objavila informácia o ďalšom sprísňovaní podmienok poskytovania spotrebiteľských úverov…



Podobné recenzie

Napíšte vaše skúsenosti

Diskusia:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *